Prikkel uw klant van de toekomst!

Thema-avond Prikkel uw klant van de toekomst boordevol ideeën!

Fontys Hogeschool Venlo en FloraZON organiseerden dinsdag 4 april jl. samen de bijzondere thema-avond Prikkel uw klant van de toekomst. Het publiek was in groten getale aanwezig, zo’n 175 bloemisten, studenten en kwekers waren op dit event afgekomen. Presentator, maar vooral inspirator Geert Maas leidde deze avond en samen met een panel prikkelde hij dit gemêleerde gezelschap met een vlammend betoog vol scherpe stellingen.

Aan de basis van deze thema-avond ligt een marktonderzoek dat begin februari is afgenomen door studenten van Fontys. Bij jongeren tot 25 jaar uit Nederland en Duitsland informeerden zij naar hun interesse in bloemen en planten. Kopen jongeren ook bloemen en planten voor zichzelf? Waarom wel of waarom niet? En wat verwacht deze doelgroep eigenlijk van een bloemist?

Lector Frank Bunte presenteerde de cijfers van dit onderzoek. Enkele opvallende getallen lieten zien dat jongeren bijna nooit bloemen of planten kopen. Meer dan 70% koopt minder dan één keer per half jaar bloemen of planten. Sfeer en schoonheid zijn de belangrijkste redenen om bloemen en planten in te kopen. Jongeren geven bloemen en planten aan familie, met name aan moeder en oma. Aan vrienden geven zij andere cadeaus, vooral drank, geld en uitgaanstickets. Bloemen staan ook niet hoog op hun eigen verlanglijstje.

De studenten waren de gehele dag aanwezig bij FloraZON, en hadden in het kader van een bizzweek al een retailsafari langs diverse bloemenaanbieders gemaakt. De bloemen en planten spraken hun zeker aan, zo werden er vol enthousiasme selfies met de favoriete planten gemaakt. Geert Maas gaf aan dat jongeren dus zeker interesse hebben in bloemen & planten, maar weet de bloemist ze wel te bereiken?

Fré Jacobs, relatiemanager van Fontys, opperde het idee om kinderen al van jongs af aan te enthousiasmeren met bloemen en planten. Waarom geen moestuin aanleggen in een schooltuin? Zo ervaren kinderen hoe leuk bloemen en planten zijn, hoe het is om in de natuur te werken en hoe groenten en fruit groeien.

Eveline Herben van Vereniging voor Bloemenveilingen Nederland presenteerde de activiteiten van deze vereniging. De belangrijke lobby om bloemen en planten in het juiste lage BTW-tarief te behouden. Ook benadrukte zij de noodzaak de trend van verduurzaming en mileubewust ondernemen te volgen.

Namens de aanwezige studenten nam Daan Boonen plaats in het panel. De frisse kijk van de studenten op de branche, en hun eigen bevindingen over bloemen en planten leidden tot nieuwe inzichten bij de aanwezig vakmensen. Samen met Geert Maas werden deze omgezet tot concrete ideeën voor in de bloemenwinkel.

Geef emotie weg, en breng hiermee mensen in aanraking met bloemen en planten zei Maas. Panellid Lex Ebus speelde hier op in door aan te geven dat hij in zijn planten cash-and-carry een weggevertje gaat opnemen. De eerste actie is een minicactus, die per 100 tegen een scherpe prijs wordt aangeboden. Bloemisten kunnen deze uitdelen  en hier mee consumenten prikkelen een bezoek aan hun winkel te brengen.

Voor deze avond maakte Geert Maas twee winkelpresentaties met bloemen. Op traditionele wijze, zoals op veel plaatsen te zien is. En een heuse pluktuin, bloemen op sfeer door elkaar gepresenteerd. Hier kunnen consumenten dan zelf hun bloemen plukken en zo hun boeket samenstellen. Een manier van presenteren die de aanwezige jongeren erg aansprak. Ook hier speelt FloraZON op in, en gaat vanaf nu bloemen ook per m2 verkopen. Zo kunnen bloemisten een complete pluktuin gemakkelijk en eenvoudig inkopen.

Fontys Hogeschool bood op deze avond ook een marketingcursus voor bloemisten aan. Geert Maas spoorde bloemisten aan weer eens een avondje de schoolbanken in te gaan, maar ga ook eens in gesprek met jongeren, hoor van hen wat er leeft en wat zij verwachten van een bezoekje aan de bloemist. Vooral DOEN, was zijn devies.


Naar events overzicht
Prikkel uw klant van de toekomst!